Transvestiter, egna tankar.

Igår fyllde bergaskolan 40 år vilket vi skulle "fira".
Jag vet inte om man kan kalla det fira när man bara hade föreläsningar, sen fick vi såklart tårta.
Men jag kan säga att föreläsningen som hölls av en transvestit som kallar sig SARA, var riktigt rolig, intressant och det var en upplevelse om jag får säga det själv. Det är sjukt hur mycket en förläsning kan ge, även om det inte handlar om ens eget liv. Men jag tror de flesta lärde sig en hel del, för HON pratade inte så mycket om sig själv utan mest om hur vi ser på olika grupper av samhället, varför vi har så mycket emot de som sticker ut mer och inte lever som dig själv. Att vi tycker de är onormala, men egentligen vad är normalt? Och vem vill tillhöra den gruppen av människor? Alla är unika på sitt eget lilla sätt och man ska få vara precis hur man vill.
HON visade ett videoklipp på en rullstolsbunden kille som gjorde en bakåt volt med hjälp av en ramp som man använder för skateboards åkning, och så sa HON att den här killen kan något med sin rullstolt som INGEN av oss andra kan så vem av oss är det som är handikappade egentligen? Det som vi "friska" människor kan, kanske inte de "sjuka" (handikappade ex.) kan, men de kan oftast något som inte vi överhuvudtaget kan gör. Så man kan itne jämföra och se dem som en mindra värdig grupp. Vem vet, de kanske ser oss som kan gå normalt och ser normala ut som en hadikappad grupp? Det funkar inte att döma andra och se ner på andra, men tyvärr är det så att vanligtvis så är det så en människa fungerar. Vi dömer lätt genom att peka, skratta, skämta om dem eller helt enkelt bara tala illa om dem.
Samma gäller med transvestiter( och alla andra former av en människa). Många tycker det är fel att en man klär sig som en kvinna. Att det är äckligt, att man är sjuk i huvudet, att man inte är välkommen i samhället, att de ska hållas utanför o.s.v. Men de är också människor, alla människor ska göra det som de mår bra av och är lycklig med. Om en kille eller tjej är bekväm och lycklig i de andra könets kläder så ska de själklart få ha det på sig, för tänk om någon tvingat oss att vara någonting vi egentligen inte är, ha på något som egentligen inte är dig själv, då hade man heller inte mått så bra.
Jag kan också säga att när jag sett en man klä sig i kvinnor kläder har jag blivit ÄCKLAD och tyckt det varit smutsigt för mina tankar har alltid sett ut såhär;
 
Transvestiter prostituerar sig, de säljer sig själv och bär på konstiga sjukdomar och dricker bara alkohol.

Men efter föreläsningen såg min tankar hela annorlunda ut, allt bara vände. Den här mannen har ju fru och allting och han accepterar hans val att leva som han gör. Ibland är han Man, Ibland kvinna.
Hon/Han har ju även varit chef över slakthuset i Malmö, Spelat i en band i London, Jobbat som marknadschef eller något sånt och massa mer. Bra och stora arbeten har han haft!  Han är ingen som säljer sig, ingen som dricker alkohol helatiden, han har inga läskiga sjukdomar. Så Man ska aldrig dra alla över en kant. En del säljer sig säkert o.s.v men det finns dem som lever ett helt vanligt svensson liv också.
Jag tror alla fördomar handlar om räddsla och lite kunskap, Vi är inte vana vid att Leva med såna människor som väljer att klä sig i andra könets kläder eller byta kön eller vad det nu kan vara. Vi tycker det ser läskigt ut och när vi stöter på något som vi inte känner till, som gör oss lite obekväma så är det lätt att döma.
Det var, för mig, en väldigt lärorik och VIKTIG föreläsning som gav mig JÄVLIGT mycket.
Jag blir så glad över de människor som VÅGAR gå ut med att de är bögar, lesbiska, transsexuella eller transor o.s.v De har oftast gått igenom en jobbig kamp - säkert hela sitt liv när de börjar upptäcka att de känner "annorlunda" känslor, som de andra barnen inte gör. Man bli säker retad för man håller sig i bakgrunden eller för att ens betende är konstigt. De som har en annan läggning eller en annorlunda livsstil har oftast haft en jobbig uppväxt och det sårar mig, helt ärligt. DE ska få bli accepterade för precis den de är. Jag hade tyckt värdens skulle sett tråkig ut om alla var hetrosexuella och absolut inget annat. Absolut ingen annan som sticker ut - som en Man i Dam kläder. Min uppfattning nu är att det är lite fräckt att de finns såna människor :)
Sara nämde också i föresläsningen att 1/4 av människorna lever inte ut det som de känner, som i detta fallet då att de vill klä sig som en kvinna och får istället smyga med det. Så det finns säkert någon i ens egen vännerkrets eller släkt som har den hemligheten. Har jag 20 vänner kan 5 av dem vara en transvestit exempel. Undrar vem de är isåfall? haha. Det hade inte rört mig i ryggen, cool att ha en sån vän. Eller en bög vän, megafräckt! Jag hade varit stolt, en stolt vän.
Sara visade även en bild på en Läkare, en chef över någonting och andra yrkesmänniskor. De såg ut som vanliga människor som passade till deras jobb. En hade kavaj och var uppklädd - det var chefen. Läkaren hade sina kläder på o.s.v. MEN på fritiden var de kvinnor, chefen var säkert de på jobbet också ibland.
Det var iallafall Sara. Ibland var hon sara och Ibland chefen Cleas.

Jag har lärt mig att döma någon och kränka någon som man faktiskt gör, är inte den rätta vägen att möta sina rädslor eller okunskap. Jag tror dock inte en människa som lever "utanför" den världen med djupa hemligheter som detta inlägg handlat om kommer sluta döma helt. Man dömer många gånger människor omedvetet, genom att kanske kolla konstigt. Vi är programerade och födda såhär, de allra flesta iallafall. Att döma är något vi alltid gjort, mer eller mindre. Trots att det är långt ifrån rätt så är det så världen ser ut.
Men jag har som sagt lärt mig något, Sara gav många människor(de som lyssnade) en tankeställare och hon berörde en väldigt mycket.


Han har en hemsida: http://www.saralund.se/


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0